Metsä Groups innovationsbolag Metsä Spring investerar i det svenska startup-bolaget Adsorbi, som renar inomhusluft med ett cellulosabaserat material

Adsorbi tar in 4,2 miljoner kronor i såddfinansiering för sitt patenterade, biobaserade luftreningsmaterial, som avlägsnar föroreningar från inomhusluft och minskar dålig lukt.

Svenska startup-bolaget Adsorbi AB har säkrat 4,2 miljoner kronor i såddfinansiering från Metsä Spring, Chalmers Ventures och Jovitech Invest för sitt cellulosabaserade luftreningsmaterial, som kan användas i luftfilter och luktborttagningsprodukter. Finansieringen kommer att användas för att fortsätta studera olika applikationsområden och öka försäljningen inom luktborttagning och konstkonservering, samtidigt som man koncentrerar sig på produktutveckling och specifika tester inom luftfilterindustrin. Adsorbi är en spinout från Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

Luftkvaliteten inomhus är en mycket större fråga än vad man tidigare har trott. Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) dödade luftföroreningar inomhus mer än 3 miljoner människor år 2020. Många sjukdomar såsom astma, hjärtsjukdomar och lungcancer kan orsakas av dålig luftkvalitet. Eftersom människor i industrialiserade länder tillbringar upp till 80–90 % av sin tid inomhus, är upprätthållande av luftkvaliteten avgörande för att hålla människor vid god hälsa. Dessutom förlitar sig många företag och organisationer på en mycket bra inomhusluftkvalitet. Till exempel skyddar museer och konstgallerier känsliga objekt från luftföroreningar, men behöver också avlägsna skadliga partiklar som konstverk avger till luften.

Grundat 2022 av universitetsforskare och erfarna affärsutvecklare, Adsorbis unika material tillverkas av trä som är ett förnybart råmaterial. Materialet har en låg miljöpåverkan och produkterna gjorda av materialet får en lång livslängd. Materialet fångar upp och lagrar luftföroreningar med hög effektivitet.

”Vi vill tacka Chalmers Ventures för deras fortsatta stöd, samt välkomna våra nya investerare Metsä Spring och Jovitech Invest. Nu har vi ett drömteam av investerare som förstår deep tech, materialfokuserade startups, och nya användningsområden för cellulosa. Vårt patenterade material kan användas överallt där luftföroreningar är ett problem - i luftfilter, produkter som tar bort dålig lukt och på museer för att skydda konstverk. Det betyder att vi kan ta oss an flera stora marknader med ett unikt material”, säger medgrundare och vd för Adsorbi, Hanna Johansson.

Den nuvarande industristandarden för luftrening är aktivt kol, vilket har många nackdelar – produktion från stenkol eller kokosnötskal har en stor negativ inverkan på miljön, materialet har en kort livslängd, är svårt att anpassa efter olika behov och presterar sämre i borttagning av hälsofarliga flyktiga organiska föreningar (VOC:er). När det introduceras allt strängare regler för luftkvalitet, är företag i en kapplöpning för att hitta nya lösningar.

Adsorbis nya material är ett svar på det här behovet eftersom det är flexibelt, har längre livslängd och är mer energieffektivt än konkurrerande material. Till skillnad från aktivt kol släpper det inte ut några föroreningar tillbaka till luften. Materialet är biobaserat, råmaterialet kommer från hållbart skött nordisk skog, och det kan potentiellt användas i många applikationer. En betydande marknad, där det kan ersätta aktivt kol, är industrin för luktborttagning för skor, väskor och bilar – vilket gör dessa produkter mer fräscha och förlänger produkternas livscykel.

Adsorbi är Metsä Springs första startup-investering i Sverige. Adsorbi kompletterar väl Metsä Springs portfölj som består av olika träbaserade innovationer. Portföljen består tidigare av fyra andra externa investeringar och två interna utvecklingsprojekt. Metsä Groups innovationsföretag Metsä Spring söker aktivt efter bolag som jobbar för att ersätta fossilbaserade material och kemikalier i vardagsprodukter med träbaserade alternativ.

Vi är mycket nöjda över att bli minoritetsägare i Adsorbi som har en mångsidig och gedigen forskningsbakgrund och ett affärsinriktat grundarteam. Bolaget utvecklar en produkt gjord av träbaserad cellulosa, vilket gör Adsorbi särskilt intressant för Metsä Group. Med Adsorbi i vår portfölj är vi ännu ett steg närmare att ta bort fossilbaserade material från vardagsprodukter”, säger Niklas von Weymarn, VD på Metsä Spring.

För ytterligare information:

Media kit with pictures

Mediakontakt

Niklas von Weymarn, vd
Metsä Spring
niklas.vonweymarn@metsagroup.com

Hanna Johansson, vd
Adsorbi
hanna@adsorbi.com

Metsä Spring

Metsä Spring etablerades år 2018 som Metsä Groups innovationsbolag. Metsä Spring investerar i och stödjer potentiella hållbara innovationer och teknologier, som hittar nya användningar och ett högre värde för nordiskt trä med syftet att ersätta fossilbaserade material och kemikalier i vardagsprodukter. Metsä Spring stödjer en mångsidig, jämlik och inkluderande kultur.

Hittills har Metsä Spring gjort fyra externa startup-investeringar, i bolagen Woodio, Innomost, Montinutra samt Fibrewood, och startat två stora interna utvecklingsprojekt, Kuura och Muoto. Kontakta oss via metsaspring.com.

Adsorbi

Adsorbi grundades 2022 efter forskning inom tillämpad kemi på Chalmers Tekniska Högskola. Adsorbi är ett startup-bolag som utvecklar biobaserade material för luftrening och luktborttagning. Genom att använda träbaserad cellulosa som råmaterial erbjuder Adsorbi innovativa material med hållbarhet och prestanda i fokus. Kontakta oss på adsorbi.com.