• San Francisco Oy/

Näthandeln i Sverige tredubblades under Singles' Day – Black Friday och Cyber Monday förväntas växa mer än 50 % online

Näthandeln förväntas växa mer än 50 % i år under Black Friday och Cyber Monday, enligt data från Bonusway, Nordens ledande cashback-tjänst. Som en följd av Covid-19 har restriktioner världen över förhindrat stora folksamlingar i butiker, samtidigt som fler företag än någonsin tidigare deltar i kampanjerna under november, för att öka sin försäljning i den utmanande ekonomiska omgivningen. Färska försäljningssiffror från Singles' Day förutspår en stark tillväxt för den inkommande Black Friday.

Shoppingmånaden körde igång den 11 november med världens största shoppingevenemang, Singles' Day. Försäljningen rapporterades i år till över 74 miljarder dollar, vilket nästan fördubblar det tidigare rekordet från året innan. Singles' Day är ett rätt nytt fenomen i Sverige, men internationellt har den haft stor betydelse redan i flera år.

År 2019 spenderade konsumenter världen över 38 miljarder dollar under Alibabas Singles' Day, i jämförelse med endast 16,8 miljarder dollar totalt under Black Friday och Cyber Monday. Enligt statistik från Bonusway var försäljningen i år tio gånger större under Singles' Day än under en genomsnittlig dag, främst tack vare försäljningen i Östeuropa. I Sverige var försäljningen trefalt högre än under en vanlig dag. Förra året ökade försäljningen under Black Friday femfalt i förhållande till den genomsnittliga dagliga försäljningen i Sverige.

Singles' Days popularitet ökade i år i Sverige, med en försäljningstillväxt på 20 % via cashbackplatformen, jämfört med året innan. Kinesiska butiker som säljer i Sverige stod fortfarande för en stor del av ökningen under Singles' day, men i år fokuserade även många lokala butiker inom mode och skönhet på Singles' Day. Några av dem till och med dubblade sin försäljning i förhållande till 2019.

“Vi uppskattar att Singles' Day och framförallt Black Friday kommer att ha en enorm inverkan på näthandeln i år”, säger Sebastian Kihlman, direktör för Bonusways Nordiska marknad. “Vi har sett en 60 % ökning i nya butiker som ansluter sig till vår service under H1 i år, vilket antyder att allt fler företag söker sig online för att hitta nya tillväxtmöjligheter under rådande omständigheter. Företag som tidigare fokuserat främst på fysiska butiker hittar nu nya sätt att överleva och utvecklas under pandemin.”

På Bonusway har man i Sverige sett en betydande ökning i näthandeln sedan pandemin bröt ut. Den del av näthandeln som gick via Bonusways platform växte med 49 % under Q2, jämfört med 2019. Största tillväxten var inom mat (115 %), hem och inredning (71 %), samt apotek (51 %).

I år kommer många Black Friday-erbjudanden, som tidigare lockat kunder till fysiska butiker, att erbjudas endast online. Då Covid-19 skapar osäkerhet i ekonomin och flera jobb går förlorade i hela världen, kommer man sannolikt att vara försiktigare med sin konsumtion i år. Samtidigt flyttar detaljhandeln online i betydligt större utsträckning än tidigare, och konsumenterna kan förvänta sig att julhandeln sparkar igång med lägre priser än normalt.

Zalando, en av Bonusways partners, är ett bra exempel på trenden. Den nätbaserade europeiska modegiganten ökade sin omsättning under Q3 med 29,9 %. Under 2019 växte försäljningen med 32 % under Black Friday-veckan, jämfört med 2018. Om båda trenderna håller i sig kan även Zalando förvänta sig över 50 % tillväxt i kampanjförsäljning under Black Friday. “I många europeiska länder förutspås försäljningen under Black Friday fördubblas jämfört med tidigare år. Även i Sverige kommer julhandeln att allt tydligare förflyttas till nätet, och försäljningen under Black Friday förväntas växa med mer än 50 %”, säger Kihlman.

For additional information:

Media kit with pictures

Sebastian Kihlman, Country Manager
Bonusway
sebastian@bonusway.com

Bonusway, som grundades 2011, är marknadsledare inom cashback i Europa. Vi driver försäljning och lojala kunder till näthandeln genom att dela erbjudanden och förmåner med våra medlemmar. Vi är aktiva i 17 länder med mer än 5 miljoner medlemmar och 5 000 butiker registrerade på vår platform. För mer information, se bonusway.com.