Re-commerce-bolaget inom möbler, Mjuk, utökar sin verksamhet i Sverige – tar in 30 miljoner

Återförsäljare i möbelbranschen brottas med överskottslager och returnerade produkter – som tar upp dyrbar lagerplats och som inte längre kan säljas i de egna kanalerna. Mjuks cirkulära marknadsplats är en helhetslösning där ansvarsfulla företag kan sälja kvalitetsprodukter till konsumenter som vill fynda och leva mer hållbart.

Finländska re-commerce-bolaget Mjuk utökar sin verksamhet i Sverige och har framgångsrikt tagit in 30 miljoner kr från riskkapitalbolagen Trind VC, Alliance VC, Superhero Capital, Lifeline Ventures samt affärsänglar. 5,9 miljoner av investeringen består av eget kapitallån av Finnvera. Med den nya investeringen kommer Mjuk att påskynda tillväxten mot lönsamhet och förstärka varumärkeskännedomen i Sverige, både inom B2B och B2C. Företaget sålde nästan 10 000 möbler i Sverige, endast under 2022.

“Vi är glada att få välkomna nya investerare ombord och tackar samtidigt våra befintliga investerare för deras fortsatta stöd mot en mer cirkulär ekonomi i möbelbranschen. Att ha ledande nordiska fonder som stöder oss i en utmanande investeringsmiljö visar att våra affärs- och tjänstemodeller fungerar och har potential att fånga en betydande del av möbelåterförsäljningsmarknaden”, säger Rickard Zilliacus, VD och medgrundare av Mjuk.

Möbler är ett av världens största konsumentsegment och den absolut största kategorin på second hand-sajter. Dock utgör möbler även en stadigt växande del av avfallet som hamnar på soptippen, enligt en studie från the Environmental Protection Agency. Enligt nya beräkningar kan våra soptippar svämmas över av möbler i en aldrig tidigare skådad takt, på grund av inredningsboomen från COVID-19-pandemin.

Mjuk är en cirkulär marknadsplats och erbjuder en helhetslösning som förenklar processen med att sälja möbler för både företag och konsumenter. Det innebär second hand-möbler, överskottslager och återförsäljarreturer som inte längre kan säljas i de egna kanalerna. De mest populära produkterna i Sverige är felfria designprodukter från brandsamarbeten, unika vintagefynd, särskilt bord och förvaringsmöbler, neutrala soffor och färgglada mattor. Designmöbler från Hay, Decotique och Kartell hör till svenskarnas mest populära köp.

“Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Mjuk. Med deras hjälp kan vi lösa en utmaning som är gemensam för många aktörer inom möbelbranschen – hur man hanterar produkter som av olika skäl inte längre passar in i vår normala försäljningsprocess, exempelvis returer och showroomprodukter. Mjuk erbjuder en hållbar lösning för denna utmaning, vilket möjliggör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet”, säger Fanny Larsson, Country Manager Sweden hos SOFACOMPANY.

Mjuk hanterar hela processen från upphämtning och rengöring till fotografering, förvaring, marknadsföring, försäljning och leverans – vilket gör köp- och säljupplevelsen smidig. Framgångarna för Mjuks tjänster syns i den ovanligt höga och fortsatt ökade kundnöjdheten på 4,1/5, vilket är ovanligt i möbelbranschen.

Stora fastigheter och företag som Wolt har även de upptäckt Mjuk som ett hållbart sätt att bli av med möbler under flytt eller renovering, medan återförsäljare vill ha ett enkelt sätt att sälja vidare returer, projekt- eller showroomsmöbler som inte längre kan säljas via normala kanaler. Samtidigt vill tillverkare sänka sina kostnader genom att sälja prototyper eller felfria andraklass-produkter.

“Problemet som Mjuk tacklar är enormt: miljoner ton möbler bränns eller kastas på soptippen varje dag året runt, medan helt fungerande möbler ratas på grund av förändrade preferenser, flytt eller behov. På Trind ser vi att Mjuk är exceptionellt välpositionerade att dra fördel av den ständigt ökande trenden av cirkulär ekonomi och medveten konsumtion, samt vara ledande inom hållbar möbelförsäljning”, säger Reima Linnanvirta, partner hos Trind VC.

Mjuks sätt att kombinera logistik och teknologi till en effektiv återförsäljningstjänst är avgörande – möbler är stora och skrymmande vilket betyder dyr lagerplats – och det finns hundratusentals olika modeller och prisklasser, fler än inom någon annan återförsäljningskategori. Genom att förenkla processen för säljare minskar Mjuk risken väsentligt för att möbler ska hamna på soptippen.

“Vi är glada över att fortsätta stödja teamet på Mjuk eftersom de har visat en väldigt stark kundutveckling i Sverige och Finland sedan vår första investering. Vi tror att marknaden bara är i sin linda och vi förväntar oss att se en betydande tillväxt inom möbelåterförsäljningsmarknaden de kommande åren. Mjuk har en tydlig ambition och förmåga att bygga en ledande plattform i Europa” , säger Juha Lindfors, Managing Partner på Lifeline Ventures.

Sedan lanseringen 2019 har Mjuk ökat sina intäkter med 100 procent varje år och hade intäkter på 35 miljoner under 2022, med en solid kundbas i Sverige och Finland.

“Vårt mål är inget mindre än att omkullkasta möbelbranschen helt och inleda ett nytt, exceptionellt bekvämt sätt att både sälja och köpa möbler – alltid med de bästa erbjudandena och priserna. Fast furniture-kulturen kommer alltmer ikapp fast fashion vad gäller dess negativa miljöpåverkan. I Sverige vill vi att köparens första kommentar ska vara: ’Har du kollat Mjuk?’ innan man köper några nya möbler”, avslutar Zilliacus.

För mer information:

Presskit med bilder

Rickard Zilliacus, CEO

Mjuk
rickard@mjuk.fi

Mjuk

Mjuk är en innovativ end-to-end re-commerce marknadsplats för möbler. Mjuk grundades i Helsingfors, Finland, år 2019 av Rickard Zilliacus, Max Heino och Casper von Pfaler. Med ett starkt fokus på hållbarhet och enkelhet förenklar Mjuk processen att sälja och köpa möbler för både konsumenter, företag och andra aktörer inom möbelbranschen. Mjuks helhetslösning innefattar all logistik från upphämtning, rengöring och förvaring till kundservice och försäljning. År 2021 lanserade Mjuk sin första internationella hub i Stockholm, Sverige, och är nu verksamma både i Finland och Sverige. Utöver att plattformen hjälper företag och konsumenter att sälja möbler erbjuder Mjuk också möbelfynd med rabatter upp till 80 %. Mjuk säljer både professionellt rengjorda second hand-möbler samt felfria produkter direkt från återförsäljare och varumärken. För mer information, besök www.mjuk.com.

Taggar: