Starka kvinnor toppar listorna – H&M:s och Telias VD:ar bland de främsta talarna i Nordens högst värderade bolag

En AI-analys från MySpeaker Rhetorich granskade tio nordiska företagsledares talarkunskaper och utvärderade sex faktorer för att mäta deras övertygelsekraft. Ledarna representerar de högst värderade varumärkena i Norden. LEGO Groups VD Niels B. Christiansen toppar listan, följd av H&M:s Helena Helmersson och Telias Allison Kirkby.

STOCKHOLM, Sverige (21 september 2023) Det allra första Nordic Leader Speaker Index har publicerats och rankar tio ledare från nordiska företag, baserat på effekten av deras talarkunskaper. Analysen genomfördes av MySpeaker Rhetorich, i deras nya, AI-drivna plattform utvecklad för att bedöma talares övertygelsekraft. AI:n genererar poäng baserat på sex faktorer: trovärdighet, sympati, äkthet, närvaro, övertygan och berättande. Faktorerna är baserade på algoritmer för djupinlärning.

Av de tio ledarna hamnar danska LEGO Groups VD Niels B. Christiansen i topp, med högst poäng i fyra av de sex faktorerna: trovärdighet, sympati, övertygan och äkthet.

"Det är intressant att se att bolag för leksaker, som LEGO och Barbie, ökar sitt varumärkesvärde genom exceptionell marknadskommunikation och når en starkare position i sina målgruppers medvetande", säger den internationellt prisbelönte varumärkes- och marknadsföringsexperten Eka Ruola från Nitro Group.

"Som ett av de minsta bland de tio bästa nordiska bolagen utifrån marknadsvärde, har Christiansen tydligt bidragit till LEGOs varumärkesvärde med sin effektiva kommunikationsförmåga i tal. Hans kombination av talarkunskaper är ovanlig, med höga poäng i fyra av faktorerna. Om en ledare uppfattas som både trovärdig och sympatisk ökar hans effektivitet i VD-rollen betydligt", säger André Noël Chaker, ordförande och medgrundare av MySpeaker Rhetorich.

Christiansen följs av H&M:s VD Helena Helmersson vars berättarförmåga är högst på listan. Av alla faktorer för övertygande tal är berättande den viktigaste för varumärkesdrivande företag.

"Förmågan att producera s.k. “företagsjargong” i form av anekdoter, kundcase eller andra övertygande stories är avgörande för att väcka intresse och engagemang hos alla intressegrupper," påpekar Maria Krajewska-Olkkonen, COO på MySpeaker Rhetorich.

Den talare som har tredje starkast övertygelsekraft är Allison Kirkby, den brittiska VD:n för svenska Telia. Hennes närvaro toppade listan, med väldigt bra ögonkontakt och ansiktsuttryck som två speciellt starka faktorer.

"Jag är glad att se kvinnliga ledare på andra och tredje plats. Närvaro är en nyckelingrediens för att fånga intresset hos kunder, reportrar och investerare," säger Krajewska-Olkkonen.

Att ha en övertygande talare på en ledande position, som kan kommunicera företagets vision, uppdrag och kärnverksamhet till olika målgrupper, ökar värdet för varumärket.

"Faktorerna för övertygande tal, som vi kallar The Big Six, utgör verkligen grundstenarna för inspirerande ledarskap som får alla intressenter att vilja följa företagets resa. På sikt kommer detta påverka resultatet och företagets finansiella värde. Till exempel sålde Sara Blakely, grundaren av SPANX och en välkänd huvudtalare och stark berättare, sin majoritetsandel i företaget för mer än en miljard dollar," säger Chaker.

Enligt AI-analysen har talare med mindre övertygelsekraft än de tre främsta i listan, ofta lägre poäng i berättande och närvaro.

"Generellt sett är berättande en utmaning för teknikbolag i Norden. Alla i topp tio är mycket skickliga talare, men det är intressant att notera hur de två högsta positionerna går till ett leksaks- och ett modeföretag medan teknikbolagen hamnar bakom," säger Chaker.

Nordic Leader Speaker Index 2023

1. Niels B. Christiansen, President and CEO, LEGO Group

2. Helena Helmersson, President and CEO, H&M

3. Allison Kirkby, President and CEO, Telia

4. Anders Opedal, President and CEO, Equinor

5. Sigve Brekke, President and CEO, Telenor

6. Daniel Ek, CEO and Co-founder, Spotify

7. Jesper Brodin, CEO, INGKA Holding

8. Martin Lundstedt, President CEO, Volvo

9. Frank Vang-Jensen, President and CEO, Nordea Bank

10. Pekka Lundmark, President and CEO, Noki

För mer information:

Presskit med bilder

André Chaker, medgrundare och styrelseordförande

MySpeaker

andre.chaker@myspeaker.fi

Maria Krajewska-Olkkonen, COO

MySpeaker

maria.krajewska-olkkonen@myspeaker.fi

Rhetorich är MySpeakers sätt att hjälpa alla – från den mest framstående VD:n till anställda på alla nivåer – att få fram sitt budskap och utveckla sin talang och sina företag. Rhetorich-plattformen grundades 2022 och kombinerar AI-talanalys med coaching från erfarna branschexperter för att hjälpa aktiva yrkesverksamma att ge övertygande tal och utveckla sina företag. Kontakta oss på myspeaker.com/rhetorich eller följ oss på LinkedIn.

Taggar: