• San Francisco Oy/

Svenska OS-laget samlas i ett virtuellt omklädningsrum för teambuilding och motivation: Samarbetet mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Howspace fortsätter i vinter-OS i Peking

Howspace användes av den svenska OS-truppen i Tokyo 2020 med stor framgång. Användningen av digitala faciliteringsverktyg ökar inom idrotten och Howspace har återigen valts ut för att förbättra coachning och laganda under OS i Peking 2022.

Howspace, en dialogdriven plattform för lärande och organisationsutveckling, har blivit utvald av det svenska OS-laget för att förbättra kommunikationen och lagandan när de under OS i år kommer dela sin tid mellan de tre OS-byarna i Peking, Yanqing och Zhangjiakou.

Under OS i Tokyo 2020 använde det svenska olympiska laget Howspace för att skapa ett digitalt basläger, som förde idrottsutövare, tränare och stab  samman på ett säkert och smidigt sätt mitt i den rådande pandemin. Även om pandemin medförde många fler utmaningar, har lag som vistats i olympiska byar sedan många år upplevt logistiska problem, som avstånd till träningsanläggningar. Nu sammanför Howspace människor från olika discipliner och OS-byar i en sammansluten gemenskap.

För truppens tränare visade sig digitala samarbetsverktyg vara mycket värdefulla. Direkta dialoger, påminnelser och ett användarvänligt gränssnitt gjorde alla möten till en smidigare upplevelse och möjliggjorde en bra kommunikation. Hela truppen engagerades även i specifika frågeställningar och riktad information. För mer fokuserad träning och rådgivning var det enkelt att dela in idrottare i mindre grupper.

Howspace gjorde det möjligt för oss att behålla en god laganda och kommunikation genom en utmanande tid. Vi kunde livestreama allt från tränarmöten till bilder och filmer bakom kulisserna från öppningsceremonin. Vi ser mycket fram emot att använda Howspace i OS i Peking, och när idrottarna vistas i tre olika byar kommer Howspace bara att öka i betydelse”, säger Lars Markusson, kommunikationsdirektör på Sveriges Olympiska Kommitté.

Under spelen använde 80 % av teamet det digitala samarbetsverktyget, vilket enligt uppgift förbättrade lagandan och förde samman det svenska laget under en utmanande tid. Det digitala baslägret fungerade som en social medieplattform och skapade en säker, nära gemenskap för alla idrottare, tränare och andra lagmedlemmar. Framgången kom främst från verktygets användarvänlighet och streamingfunktioner. Tränare kunde självständigt använda verktyget, och användningen av live-video var förvånansvärt hög. Digitala samarbetsverktyg kommer att förbli viktiga under OS i Peking, eftersom OS-byn är stor och generellt mer uppdelad.

"Jag kommer själv från en bakgrund inom sporten och är oerhört stolt över hur vi kunde stödja och ge det olympiska laget förutsättningen att föras samman och skapa ett virtuellt basläger. Att möjliggöra känslan av tillhörighet, samhörighet och laganda. Vi kommer självklart att följa de kommande spelen noga och önskar dem all lycka”, säger Daniel Monthan, VD Howspace Sverige.

Howspace var nyligen med i Quartz 2021 lista över de bästa medelstora företagen för distansarbete. Företaget har tidigare samlat in 15 miljoner euro i finansiering. Företaget grundades som en spin-off 2008 och sysselsätter idag över 80 personer i Europa och Nordamerika, och erbjuder support till kunder och partners i över 30 länder.

För ytterligare information:

Mediakit med bilder

Daniel Monthan, VD Howspace Sverige

daniel.monthan@howspace.com

Howspace är en dialogdriven plattform för lärande och organisationsutveckling och drivs av AI. Genom att föra över faciliteringsmetoder till en digital miljö levererar det ökad involvering, engagemang och varaktighet i både lärandeprogram och initiativ för organisationsutveckling. Howspace bygger på över 20 års erfarenhet av managementkonsultation och organisatorisk lärande. Howspace driver redan engagemang och förändring i över 30 länder, med 146 partnerorganisationer i 27 länder. Läs mer på www.howspace.com/sv/.