• Sandbäckens/

KLAR Partners förvärvar Quattro Mikenti Group (QMG) som tillsammans med Sandbäckens kommer bilda en av Nordens främsta koncerner inom fastighetstekniska tjänster

I april 2021 förvärvade KLAR Partner Sandbäckens, en av Sveriges ledande leverantörer inom rörtekniska tjänster. Genom sitt förvärv av QMG tar nu det europeiska private equity-bolaget ännu ett offensivt steg i sin ambition att skapa Nordens främsta aktör inom fastighetstekniska tjänster.

QMG erbjuder tekniska installationstjänster inom teknikområdena el, vs, ventilation, sprinkler och byggnadsautomation. Bolaget är med cirka 1000 anställda på närmare 30 orter ett av de största installationsbolagen i Finland. 2020 omsatte QMG cirka 2 miljarder SEK.

”Vi har följt QMG under en längre tid då bolaget passar väl in i KLARs investeringsstrategi. Med QMG och Sandbäckens har vi marknadens skickligaste medarbetare och en ledning i världsklass. Det ger oss en fantastiskt stark nordisk plattform för fortsatt tillväxt”, säger Fredrik Brynildsen Partner på KLAR Partners.

”Jag ser med glädje fram emot att få vara delaktig i skapandet av en ledande nordisk aktör inom installation och service som bygger på en decentraliserad struktur med lokal närvaro och entreprenörskap, parat med det större bolagets nätverk och samlade kompetens”, säger Johan Karlström, Koncernens styrelseordförande.

QMG kommer tillsammans med Sandbäckens att bilda grunden i en ny ledande aktör inom installation och service av fastighetsteknik i Norden. De båda bolagen kommer att fortsätta drivas och utvecklas som enskilda bolag på respektive marknader, men som en del i en gemensam koncern.  Kimmo Liukkonen kvarstår som VD för den finska verksamheten och ansluter till koncernens ledningsgrupp med Johan Henriksson, CFO, och Mikael Matts VD och Koncernchef.

”Det gläder mig att få välkomna QMG som partner till Sandbäckens, och med det etablera en av de ledande aktörerna i Norden. Bolagen har en liknande företagskultur och delar värderingar. Det är något vi ska vårda och bevara, samtidigt som vi ska utveckla bolagens framgångsrika och decentraliserade arbetssätt. Tillsammans kan vi utvecklas ytterligare genom synergier och kunskapsutbyten, och vi har styrkan att accelerera vår tillväxt, såväl organiskt som genom förvärv”, säger Mikael Matts, VD och Koncernchef.

”I KLAR Partners får vi en ägare med djup sektorexpertis och erfarenhet av att utveckla bolag inom vår bransch. Vi ser även fram emot att tillsammans med Sandbäckens bilda en betydande nordisk aktör som ger oss de bästa förutsättningarna för vår fortsatta tillväxtresa”, säger Kimmo Liukkonen, VD på QMC.

Fredrik Brynildsen, Partner
fb@klarpartners.com