Sandbäckens koncernen utökas med Telesystem i Växjö AB

Växjö Elmontage AB, del av Sandbäckens koncernen, förvärvar Telesystem i Växjö AB. Bolaget kommer att bedriva verksamheten som ett fristående dotterbolag till Växjö Elmontage.

Telesystem grundades av Peter Lindblom och Anders Linnér 2005. Verksamheten består av installationer av larmanläggningar, säkerhets och passersystem, kameraövervakning, brandlarm, elektronisk låsning, dörrautomatiker samt nätverksinstallationer. Kunderna är butiker, företag, fastighetsbolag, byggbolag och kommuner. Arbeten utförs i Kronobergs län av bolagets 7 anställda.

-          För oss är det helt rätt köpare och vi ser framemot att bli kollegor. Bolagen kompletterar varandra perfekt, säger Anders Linnér grundare Telesystem i Växjö.

Peter Lindblom, VD och grundare Telesystem i Växjö fortsätter och säger:

-          Nu har vi möjlighet att arbeta med större projekt och entreprenader. Därmed ser jag positivt framåt och en stor potential för att expandera bolaget.

Förvärvet är en del av Sandbäckens tillväxtstrategi 5-50-500: 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner i resultat. Sandbäckens planerar att växa kraftigt inom el-segmentet under de närmsta åren med målet om 1 miljard i omsättning.

Växjö Elmontage är ett renodlat installationsbolag inom el, tele och datainstallationer. Bolaget grundades 1996 och har sammanlagt 60 anställda. 2022 förvärvades Energistyret Kronoberg AB med tre anställda. I och med förvärvet skedde en expansion inom fastighetsautomation.

-          Jag ser grymma synergier i vårt kommande arbete tillsammans. Vi blir nu en helhetsleverantör inom el, tele, data, fastighetsautomation, säkerhet, lås och beslag säger Daniel Eliasson, VD Växjö Elmontage.

Med detta förvärv omsätter Sandbäckens koncernen cirka 215 miljoner SEK i Växjö.

Förvärvet av Telesystem i Växjö beräknas vara slutfört under juni 2024.

Om Sandbäckens

Sandbäckens är en av Sveriges ledande koncerner inom innovativa och hållbara fastighetstekniska lösningar. Våra tjänster omfattar installation och service inom bland annat VS, sprinkler, brandskydd, el, ventilation, kyla, automation och design/konstruktion. Sandbäckens är en rikstäckande koncern som sysselsätter cirka 1 500 medarbetare och finns etablerade på ett 50-tal orter. Sandbäckens strategi baseras på 5-50-500: 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner i resultat.

Sandbäckens ingår tillsammans med Konstel i Norge och QMG i Finland i Nimlas Group och ärr en av de ledande nordiska koncernerna inom tekniska installationer med mer än 4 000 engagerade medarbetare verksamma på 100 platser i Sverige, Finland och Norge. Läs mer om oss på www.sandbackens.se

För mer information om förvärvet
Daniel Eliasson, VD Växjö Elmontage

E-post: daniel.eliasson@vaxjoelmontage.se