Christophe Sut ny medlem i Sandviks koncernledning

Sandvik har utsett Christophe Sut till chef för affärsområdessegment Sandvik Manufacturing Solutions och ny medlem i koncernledningen, med tillträde senast 1 januari 2022.

Christophe Sut är sedan 2016 Executive Vice President på ASSA ABLOY och chef för bolagets affärsenhet Global Solutions inom divisionen Global Technologies. Han har bakgrund från ledande verksamheter med många olika kundvertikaler, där starkt fokus har legat på att skapa digitala erbjudanden och affärsmodeller med återkommande intäkter, samt på att växa både organiskt och via förvärv.

- Jag är övertygad om att Christophes omfattande erfarenhet av att bygga upp lönsamma och växande affärer med fokus på digitala lösningar baserade på en befintlig kärnverksamhet med hårdvara, är precis vad vi behöver för Sandvik Manufacturing Solutions och våra tillväxtplaner framöver. Christophe har marknadsföringsbakgrund, starkt kundfokus, en gedigen förståelse för teknologi, och utmärkta ledaregenskaper. Jag är säker på att han kommer att tillföra betydande värde som medlem i koncernledningen och till ledningsgruppen i Sandvik Manufacturing Solutions, säger Stefan Widing, VD och koncernchef för Sandvik.

Christophe Sut har tidigare haft ett antal olika roller inom ASSA ABLOY, samt befattningar på Niscayah Group, ITW Group och SAM Outillage. Han är född 1973 och kommer från Frankrike, men har också svenskt medborgarskap.

Stockholm, 8 juli 2021

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, presschef , tel. 070-721 10 08

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2020 omkring 37 000 medarbetare och en försäljning på cirka 86 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.