Delårsrapport andra kvartalet 2008.

STABIL EFTERFRÅGAN OCH STARKT KASSAFLÖDE

• Orderingång +2 %*, 24 688 MSEK
• Fakturering +12 %*, 24 016 MSEK
• Metallpriseffekter -176 MSEK
• Valutaeffekter -340 MSEK
• Rörelseresultat -8 %, 3 783 MSEK
• Resultat efter finansnetto -13 %, 3 302 MSEK
• Periodens resultat -13 %, 2 410 MSEK
• Vinst per aktie -12 %, 1,94 SEK
• Kassaflöde +222 %, 3 364 MSEK

Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport har upprättats enligt IFRS med tillämpning av IAS 34 Delårsrapportering.
Samma redovisningsprinciper och bedömningsgrunder som i senaste årsredovisningen har använts.
Sandvik har från 2008 korrigerat kostnadsfördelningen mellan kostnad för sålda varor och administrationskostnader för att både öka precision och tydlighet och därigenom spegla affären på ett bättre sätt. Detta innebär att såväl den justerade bruttovinstmarginalen som administrationskostnader ökade med cirka 1 procentenhet under kvartalet. Justeringen har ingen inverkan på rörelseresultatet. Siffror för 2007 är omräknade i denna rapport.

Rapporten för andra kvartalet 2008 har ej granskats av bolagets revisorer. Rapporten för tredje kvartalet 2008 offentliggörs den 30 oktober 2008.
Ytterligare information kan erhållas från Jan Lissåker, Sandvik Investor Relations, tel 026-26 10 23, eller via e-post till info.ir@sandvik.com.
En kombinerad presentation och telefonkonferens kommer att hållas den 18 juli 2008 kl. 13.00 på Operaterrassen i Stockholm.

Sandviken den 18 juli 2008

Sandvik AB; (publ)

Lars Pettersson
Verkställande direktör och koncernchef

Informationen i denna rapport är sådan som Sandvik ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 juli kl. 08.00.