Delårsrapport tredje kvartalet 2011

Delårsrapport tredje kvartalet 2011.

STARK ORDERINGÅNG MEN ENGÅNGSKOSTNADER PÅVERKADE RESULTATET

• Orderingång 24 825 MSEK
  • Fakturering 23 528 MSEK
  • Rörelseresultat 1 665 MSEK
  • Rörelsemarginal 7,1 %
  • Justerat rörelseresultat* 3 378 MSEK
  • Justerad rörelsemarginal* 14,4 %
  • Operativt kassaflöde +2 614 MSEK
  • Aviserad personalreduktion

*Rörelseresultat och –marginal justerat för goodwillnedskrivning och omstruktureringskostnader.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport har upprättats enligt IFRS med tillämpning av IAS 34 Delårsrapportering. Samma redovisningsprinciper och beräkningsgrunder som i senaste årsredovisningen har tillämpats med undantag för nya och omarbetade standarder och tolkningar med tillämpning från den 1 januari 2011.

Dessa förändringar har inte medfört några väsentliga effekter på Sandviks finansiella rapporter.

En kombinerad presskonferens och telefonkonferens kommer att hållas den 1 november 2011 kl. 14.00 på Operaterrassen i Stockholm. Information finns tillgänglig på www.sandvik.com/ir.

Sandviken den 1 november 2011

Sandvik Aktiebolag (publ)

Olof Faxander

Verkställande director och koncernchef

Informationen är sådan som Sandvik ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.
Informationen lämnades för offentliggörande den 1 november 2011 kl. 08.00.

Rapporten för fjärde kvartalet 2011 offentliggörs den 1 februari 2012. Ytterligare information kan erhållas från Sandvik Investor Relations, tel 026-26 10 23 (Jan Lissåker) eller tel 026-26 09 37 (Magnus Larsson) eller via e-post till info.ir@sandvik.com.

Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2010 cirka 47 000 anställda, representation i 130 länder och en omsättning på nära 83 000 MSEK.