Henrik Ager utsedd till ny chef för Sandvik Mining and Rock Technology

Sandvik har utsett Henrik Ager, för närvarande chef för divisionen Rock Tools inom Sandvik, till ny chef för affärsområdet Sandvik Mining and Rock Technology och medlem av Sandviks koncernledning. Förändringen gäller från 1 april 2019.

Jag är övertygad om att Henrik Ager med sin erfarenhet, redan bevisade ledarförmåga och utmärkta resultat inom Sandvik har de egenskaper som behövs för att leda Sandvik Mining and Rock Technology framåt. Henrik har ett stort engagemang för att fortsätta stärka Sandvik Mining and Rock Technologys marknadsposition och kundrelationer, samt vidareutveckla eftermarknaden och fortsätta att dra nytta av ett decentraliserat arbetssätt. Därmed säkerställs vår ledande position inom automatisering, elektrifiering och hållbarhet, säger Sandviks VD och koncernchef Björn Rosengren.

Henrik Ager har mer än 16 års erfarenhet inom gruvindustrin och han har bland annat bott flera år i Sydafrika. Dessutom har han arbetat i Australien, Sydamerika, Indien och på andra viktiga gruvmarknader.

På Sandvik har Henrik Ager tidigare haft positionen som chef för divisionen Global Equipment samt varit strategiansvarig för Sandvik Mining and Rock Technology. Innan han anslöt till Sandvik år 2014 har han också haft flera ledande positioner inom McKinsey, Ericsson och ett antal högteknologiska ´start-ups´.

Henrik Ager efterträder Lars Engström som, i linje med tidigare kommunikation, kommer att lämna Sandvik.

Stockholm, 5 mars 2019

Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, tel. 08 456 1494 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070 577 0549.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.