Klas Forsström, chef för Sandvik Machining Solutions, lämnar Sandvik

Klas Forsström, affärsområdeschef för Sandvik Machining Solutions, har beslutat att lämna Sandvik för en roll som VD och koncernchef för Munters Group AB. Munters är en global ledande aktör inom klimatlösningar för krävande industriella applikationer och är listat på Nasdaq Stockholm.

– Jag vill tacka Klas Forsström för hans utmärkta prestationer under många år inom Sandvik. Han har på ett framgångsrikt sätt ansvarat för affärsområdet Sandvik Machining Solutions sedan 2017 och har varit en mycket uppskattad medlem av koncernledningen. Jag önskar honom all lycka i hans framtida roll, säger Björn Rosengren, VD och koncernchef för Sandvik.

Klas Forsström har arbetat i Sandvik sedan 1992. Han lämnar Sandvik senast under mitten av oktober 2019. Processen för att hitta en efterträdare inleds nu.

Stockholm, 11 april 2019

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, tel. 08-456 1494 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070-577 0549.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.