Nytt förslag från Sandviks valberedning – Johan Molin ny ordförande

Mot bakgrund av att Anders Nyrén meddelat Sandviks valberedning att han inte står till förfogande för omval som ordförande i Sandviks styrelse har valberedningen beslutat ändra det tidigare publicerade förslaget till styrelse inför årsstämman 2015.

Valberedningen föreslår nyval av Jennifer Allerton, Claes Boustedt och Johan Molin som styrelseledamöter samt omval av styrelseledamöterna Olof Faxander, Jürgen M Geissinger, Johan Karlström, Hanne de Mora och Lars Westerberg. Johan Molin föreslås väljas som styrelseordförande.

Johan Molin, född 1959, har en examen från Handelshögskolan i Stockholm och är verkställande direktör och koncernchef i ASSA ABLOY sedan 2005. Han var verkställande direktör och koncernchef i Nilfisk-Advance 2001–2005 och verksam inom Atlas Copco-koncernen 1983-2001.

I övrigt överensstämmer valberedningens förslag med de förslag som framgår av den tidigare publicerade kallelsen till årsstämman.

- Valberedningen har valt att lägga fram förslaget att stämman ska välja Johan Molin till ny ordförande mot bakgrund av hans gedigna industriella erfarenhet. Vi har kommit fram till att han är rätt person att leda styrelsearbetet i Sandvik, säger valberedningens ordförande, Anders Nyberg.

Information kan erhållas av valberedningens ordförande, telefon 08-666 64 00.

Stockholm den 30 april 2015

Informationen är sådan som Sandvik ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 april 2015 kl. 08:05.

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter, tjänster och service som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2014 cirka 47 000 anställda, representation i 130 länder och en omsättning på cirka 89 miljarder SEK.