Sandvik AB – Valberedningens förslag till styrelse inför årsstämman 2019

Valberedningen för Sandvik AB föreslår omval av styrelseledamöterna Jennifer Allerton, Claes Boustedt, Marika Fredriksson, Johan Karlström, Johan Molin, Björn Rosengren, Helena Stjernholm och Lars Westerberg. Johan Molin föreslås omväljas som styrelseordförande.

Valberedningens övriga förslag kommer att offentliggöras i kallelsen till årsstämman i Sandvik AB. Stämman kommer att hållas den 29 april 2019 på Göransson Arena i Sandviken.

Valberedningen består av dess ordförande Fredrik Lundberg (AB Industrivärden), Kaj Thorén (Alecta), Pär Boman (Handelsbankens Pensionsstiftelse m fl), Marianne Nilsson (Swedbank Robur) och Johan Molin (Sandviks styrelseordförande).

Ytterligare information kan erhållas av valberedningens ordförande.

Stockholm den 12 februari 2019

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.