Sandvik AB - Valberedningens förslag till styrelse inför årsstämman 2021

Valberedningen för Sandvik AB föreslår omval av styrelseledamöterna Jennifer Allerton, Claes Boustedt, Marika Fredriksson, Johan Molin, Helena Stjernholm, Stefan Widing och Kai Wärn samt nyval av Andreas Nordbrandt. Johan Karlström har avböjt omval. Johan Molin föreslås omväljas som styrelseordförande.

Andreas Nordbrandt, född 1971, är civilingenjör och har en lång och gedigen industriell erfarenhet i en global miljö, framför allt inom internationell gruvverksamhet, och bedöms genom denna på ett utmärkt sätt kunna komplettera befintlig kompetens i Sandviks styrelse.

Valberedningens övriga förslag kommer att offentliggöras i kallelsen till årsstämman i Sandvik AB. Stämman kommer att hållas den 27 april 2021.

Valberedningen består av dess ordförande Fredrik Lundberg (AB Industrivärden), Ann Grevelius (Alecta), Marianne Nilsson (Swedbank Robur Fonder), Lars Pettersson (Lundbergs) och Johan Molin (Sandviks styrelseordförande).

Ytterligare information kan erhållas från valberedningens ordförande.

Stockholm den 22 januari 2021

Sandvik AB

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2019 omkring 40 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.