• Sandvik/

Sandvik avser förvärva Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltd, en premiumtillverkare av solida runda verktyg

Sandvik har tecknat avtal om att förvärva 67% av det kinesiska bolaget Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltd, en lokal premiumtillverkare av solida runda verktyg, med en köpoption för den återstående andelen om tre år. Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltd säljer i huvudsak till globala och lokala komponenttillverkare och leverantörer verksamma i Kina. Bolagets erbjudande sträcker sig genom hela värdekedjan för tillverkning av solida runda verktyg och utbudet innefattar råmaterialämnen, skärande verktyg samt rekonditionering- och beläggningstjänster. Bolaget kommer att rapporteras i Sandvik Coromant, en division inom Sandvik Manufacturing and Machining Solutions.

− Förvärvet av Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltd är en del i vår strategi att utöka vår marknadsandel och ta en ledande position inom solida runda verktyg, och samtidigt expandera inom den asiatiska marknaden. Vi ser fram emot att välkomna Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltd till Sandvik, säger Stefan Widing, VD och koncernchef för Sandvik.

Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltd kommer fortsatt att verka under sitt eget varumärke och fokusera på att utveckla erbjudandet och sin marknadsandel, med ambitionen om att bli en ledande premiumleverantör av solida runda verktyg i Kina. Sandvik Coromants och Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltds kombinerade expertis och geografiska närvaro kommer att driva ytterligare expansion i regionen, särskilt för skärande verktyg.

− Vi har ett långsiktigt strategiskt åtagande för att stärka och utveckla vår verksamhet. Kina är en snabbväxande marknad för solida runda verktyg och förvärvet av Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltd stärker vår närvaro och kunderbjudande ytterligare i den här viktiga regionen. Med sin premiumposition och starka kundfokus passar Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltd väl in i Sandvik Machining Solutions, säger Nadine Crauwels, chef för Sandvik Machining Solutions.

Chuzhou Yongpu Carbide Tools Co., Ltd är baserat i Chuzhou, Kina och har cirka 500 anställda. Bolaget hade intäkter om cirka 400 miljoner kronor för tolvmånadersperioden till och med det första kvartalet 2021, och en rörelsemarginal något utspädande för Sandvik Manufacuturing and Machining Solutions. Påverkan på Sandviks vinst per aktie kommer initialt att vara neutral.

Transaktionen förväntas slutföras under det tredje kvartalet 2021.

Stockholm, 28 juli 2021

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, presschef , tel. 070-721 10 08

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2020 omkring 37 000 medarbetare och en försäljning på cirka 86 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.