Sandvik avyttrar affären för rostfri tråd

Sandviks affärsområde Sandvik Materials Technology har tecknat avtal om att avyttra affären för rostfri tråd till Zapp Group, en tysk, familjeägd leverantör av avancerade metallprodukter. Detta slutför avyttringen av hela trådaffären, i linje med den plan som först kommunicerades den 17 maj 2017.

Affären omfattar produktionsenheten i Sandviken, Sverige, den globala säljorganisationen samt utvalda patent och varumärken; totalt 145 medarbetare, av vilka majoriteten finns i Sandviken. Intäkterna från den rostfria trådaffären uppgick till 310 miljoner kronor 2017. Priset på kontant och skuldfri basis (enterprise value) uppgår till 183 miljoner kronor.

– Jag är nöjd med att vi har konsoliderat vår affärsportfölj ytterligare för att satsa på Sandviks kärnaffär. Zapp är en fokuserad och stark spelare inom sitt område, vilket ger en solid plattform för medarbetarna och för affären för rostfri tråd, säger Björn Rosengren, Sandviks VD och koncernchef.

Affären förväntas bli klar under tredje kvartalet 2018, efter uppfyllandet av sedvanliga stängningsvillkor.

För ytterligare information, kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, tel. 08 456 14 94 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070 577 05 49.

Stockholm, 19 juni 2018

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.

Sandvik Materials Technology
Sandvik Materials Technology är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande tillverkare av högt förädlade produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Spetskompetensen bygger på en integrerad produktionsplattform samt industriledande metallurgi och FoU-verksamhet. Omsättningen 2017 var cirka 14 miljarder SEK och antalet anställda omkring 6 500.