Sandvik förnyar kreditfacilitet

Sandvik har slutit ett avtal om en garanterad kreditfacilitet med en löptid på fem år, med möjlighet till förlängning upp till sju år. Faciliteten, som är uppdelad i två valutor och omfattar 650 MEUR samt 5 miljarder SEK, har ställts till företagets förfogande av följande banker: Handelsbanken, Nordea och SEB som koordinatörer samt därutöver Bank of Tokyo-Mitsubishi, Barclays, Citi, Danske Bank, Deutsche Bank, Goldman Sachs, HSBC, J.P. Morgan, Royal Bank of Scotland, Societe Generale, Standard Chartered och Swedbank.

- Det är tillfredsställande att vi på detta sätt har säkerställt likviditeten för de kommande åren och samtidigt bekräftat vilka som är våra relationsbanker, säger Anders Örbom, finansdirektör, Sandvik AB.

Kreditfaciliteten ersätter de tidigare faciliteterna på totalt 1,5 miljarder EUR och utgör Sandviks primära likviditetsreserv som bedöms kunna möta alla normala kortfristiga likviditetsbehov.

Sandviken den 3 februari 2012

Sandvik Aktiebolag (publ)

Sandvik offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 februari 2012 kl 09.00.

Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2011 cirka 50 000 anställda, representation i 130 länder och en omsättning på nära 94 000 MSEK.

För mer information besök www.sandvik.com