Sandvik förvärvar Allied Construction

Sandvik Mining and Rock Technology har tecknat avtal om att förvärva Allied Construction Products LLC (Allied). Allied är en amerikansk distributör av hydrauliska hammare till anläggnings- och gruvindustrin och en tillverkare av markvibratorer och monteringsfästen.

Förvärvet av Allied etablerar en förbättrad sälj- och serviceplattform för den växande nordamerikanska kundbasen. Det möjliggör för Sandvik att utöka det befintliga återförsäljarnätverket till nya regioner och att nå nya kundsegment med ett bredare produktutbud. Allied stärks och får tillgång till ledande teknologi.

Allied och Sandvik Mining and Rock Technology har haft ett strategiskt partnerskap sedan 2003, med Allied som amerikansk distributör av Rammer-produkter. Sandvik Mining and Rock Technology var redan en minoritetsägare med 21% och Sandviks produkter genererade cirka 80% av Allieds intäkter.

År 2019 hade företaget intäkter om cirka 29 miljoner USD med 38 anställda. Parterna har kommit överens om att inte avslöja köpeskillingen och transaktionen förväntas slutföras under tredje kvartalet 2020. Affären har initialt en neutral påverkan på Sandviks resultat per aktie.

Stockholm, 9 juli 2020

För ytterligare information kontakta Anna Vilogorac, investerarrelationer, tel. 08 456 11 94 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070 577 0549.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2019 omkring 40 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.