Sandvik förvärvar TechnoPartner Samtronic GmbH

Sandvik Venture har förvärvat det tyska företaget TechnoPartner Samtronic GmbH (TPS), en tillverkare av matnings/spridningsmaskiner och dubbelbandspressar. Företagets kärnkompetens är dubbelbandspressar med förstärkta teflonband. TPS affär består av nya anläggningar, nya matnings/spridningsmaskiner samt service och reservdelar. Förvärvet stärker ytterligare Sandviks position inom segmentet avancerade kompositmaterial, vilket i sin tur stärker Sandviks totala kunderbjudande och tillväxtmöjligheter.

TPS hade 2012 en försäljning på cirka 13 miljoner EUR och 35 anställda. Huvudkontor och produktion ligger i Göppingen, Tyskland.

-Förvärvet ligger i linje med vår långsiktiga strategi för lönsam tillväxt. Genom förvärvet har Sandvik för avsikt att ytterligare utveckla och förstärka den globala affären inom komposit-segmentet säger Tomas Nordahl, chef för Sandvik Venture.

Förvärvet förväntas vara slutfört under det fjärde kvartalet 2013.

Stockholm, 24 September 2013

Sandvik offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 september 2013 kl. 09:15

För ytterligare information kontakta Pär Altan, chef för externkommunikation, Sandvik AB, tel 08 456 12 37 eller Magnus Larsson, chef för Investor Relations, Sandvik AB, tel. 08 456 12 40.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2012 omkring 49 000 medarbetare, representation i 130 länder och en omsättning på cirka 99 000 MSEK.

Sandvik Venture

Sandvik Venture är ett affärsområde inom Sandvik som skapar värde genom lönsam tillväxt av små till medelstora affärer av specifikt intresse för Sandvik. Sandvik Venture består av produktområdena Wolfram, Sandvik Process Systems och ett nyligen skapat produktområde bestående av tidigare oberoende Diamond Innovations och Sandvik Hard Materials. 2012 uppgick försäljningen till ungefär 6,000 MSEK, med cirka 2,700 anställda
.