Sandvik fyller 150 år den 31 januari 2012

Den 31 januari är det på dagen 150 år sedan Göran Fredrik Göranssons nya bolag bildades i Sandviken. Sandvik var då först i världen med att använda Bessemermetoden vilket kom att revolutionera ståltillverkningen. Företaget blev snabbt ett av världens ledande i sin bransch.
I 150 år har Sandvik framgångsrikt verkat och utvecklats genom att ständigt vara innovativt och se nya möjligheter på marknaderna och genom olika teknikskiften. Med kompetensen, erfarenheten och engagemanget hos 50 000 medarbetare i hela världen blickar vi nu framåt och fortsätter resan.

Den 31 januari hissar vi jubileumsflaggan och fyrar av ett stort jubileumsfyrverkeri i Sandviken. Ett jubileumsnummer av koncerntidskriften Möt Sandvik har kommit ut på 14 språk och en bok om företagets framgångsrika utveckling ges ut i mars. Under jubileumsåret blir det olika arrangemang på alla Sandviks bolag världen över.

Några bilder från Sandviks historia finns att hämta från http://mediabase.sandvik.com under rubriken Sandvik Group/History.

Jubileumslogotypen finns under Sandvik Group/Promotion material.

Sandviken den 30 januari 2012.

Anders Wallin
Informationsdirektör
Sandvik AB

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.