Sandvik fyller 150 år idag den 31 januari 2012

Med anledning av Sandviks 150-årsfirande har vi glädjen att informera om följande.

Sandvik ger 25 miljoner kronor till stiftelse
Sandvik donerar 25 miljoner kronor till en stiftelse med syfte att bidra till, bredda och stärka det lokala näringslivet. Genom sitt kapital skall ’Stiftelsen för främjande av näringslivsutveckling i Sandviken’ göra riskkapital till företag i utveckling tillgängligt.

- För Sandvik är det viktigt att orten Sandviken utvecklas väl och har ett mångsidigt näringsliv. Vi vill bidra till detta bland annat genom den här donationen, säger Olof Faxander, Sandviks VD och koncernchef.

Företagsobligation Sandvik 150
Som ytterligare ett led i jubileumsfirandet erbjuder Sandvik möjligheten att investera i ’Företagsobligation Sandvik 150’ i poster om 10 000 kronor. Obligationen riktar sig till allmänheten som därmed ges möjlighet till en direktplacering i Sandvik, samtidigt som företagets strävan efter en bred investerarbas för upplåning markeras. Handelsbanken står som arrangör och utförlig information kommer att finnas tillgänglig på www.sandvik.se och på www.handelsbanken.se samt på Handelsbankens kontor från och med den
6 februari 2012.

Sandviken den 31 januari 2012

Sandvik Aktiebolag (publ)

Informationen lämnades för offentliggörande den 31 januari 2012 kl 09.30.

För ytterligare information, kontakta Anders Wallin, Informationsdirektör, tel 026-26 09 20 eller Jan Lissåker, chef för Investor Relations, Sandvik AB, tel 026-26 10 23.

Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2010 cirka 47 000 anställda, representation i 130 länder och en omsättning på nära 83 000 MSEK.

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.