Sandvik går ur icke-strategiska affärer

På kapitalmarknadsdagen 2023 kommunicerade Sandvik avsikten att öka fokus på mjukvaruaffären och uppkopplad hårdvara inom Sandvik Manufacturing Solutions erbjudande. Dessutom kommunicerade Sandvik en reviderad strategi för additiv tillverkning med primärt fokus på metallpulver. Som en konsekvens av dessa förändringar i den strategiska inriktningen har automationsaffären, DWFritz Automation (DWFritz) avyttrats, och under kvartalet har Sandvik beslutat att söka en exit ur minoritetsinnehavet i BEAMIT. Totala kostnader på cirka 390 miljoner kronor kommer rapporteras under det tredje kvartalet inom jämförelsestörande poster. Av de totala kostnaderna är cirka 250 miljoner kronor hänförliga till en kapitalförlust, inklusive transaktionskostnader, från avyttringen av DWFritz, och cirka 140 miljoner kronor är relaterade till en nedskrivning av minoritetsinnehavet i BEAMIT.

Sandvik har avyttrat automationsaffären inom DWFritz till det USA-baserade riskkapitalsbolaget Balmoral Funds. Sandvik förvärvade DWFritz 2021, med intentionen att utveckla ZeroTouch®-affären inom DWFritz. ZeroTouch® är en unik mät- och inspektionsutrustning som möjliggör kontaktfri och produktionsnära mätteknik, och är en viktig del av strategin för integrerade produktionslösningar. Sedan förvärvet har Sandvik utvecklat och börjat kommersialisera ZeroTouch®, som inte ingår i avyttringen och kommer fortsätta vara en del av Sandvik.

Sandvik har också beslutat att söka en exit ur sitt minoritetsinnehav (cirka 30 %) i italienska BEAMIT, en tjänsteleverantör inom additiv tillverkning. Beslutet är i linje med Sandviks reviderade strategi för additiv tillverkning, med primärt fokus på metallpulver.

Både DWFritz och BEAMIT-innehavet har rapporterats inom affärsområdet Sandvik Manufacturing and Machining Solutions.

Stockholm, 27 september, 2024

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, tel. 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, presschef, tel. 070-721 10 08

Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2023 omkring 41 000 medarbetare och intäkter på cirka SEK 127 miljarder i runt 170 länder.