Sandvik har förvärvat precisionsverktygstillverkaren Sphinx Tools

Sandvik har förvärvat 100% av aktierna i Schweizbaserade Sphinx Tools Ltd och dess helägda dotterbolag P. Rieger Werkzeugfabrik AG ("Sphinx Tools"). Sphinx Tools erbjudande består främst av solida precisionsverktyg (mikroverktyg) och kirurgiska skärverktyg. Kunderna finns främst inom fordons-, flyg- och medicinsegmenten. Företaget kommer att rapporteras i Sandvik Coromant, en division inom Sandvik Manufacturing and Machining Solutions.

− Med förvärvet av Sphinx Tools fortsätter vi att leverera på vår tillväxtstrategi. Att stärka vår position inom runda verktyg är en strategisk prioritet för vår verksamhet inom maskinbearbetningslösningar och med detta kommer vi att utöka vår produktportfölj inom mikroverktyg, ett område med hög tillväxt, säger Stefan Widing, VD och koncernchef för Sandvik.

Sphinx Tools förbättrar Sandvik Coromants produktutbud inom solida runda verktyg och är en etablerad aktör på den närliggande marknaden för kirurgiska skärverktyg. Företaget finns i Europa med tre produktionsanläggningar i Schweiz och har global distribution.

− Förvärvet av Sphinx Tools passar mycket väl in i vår strategi att stärka vår position inom runda verktyg. Med Sphinx Tools får vi möjlighet att ta en globalt ledande position inom mikroverktyg, en premiumnisch inom runda verktyg, utöka vår produktportfölj och gå in i ett närliggande område med kirurgiska verktyg. Vi är mycket glada över att välkomna Sphinx Tools till koncernen, säger Nadine Crauwels, chef för Sandvik Machining Solutions.

Sphinx Tools grundades 1994, har cirka 115 anställda och har sitt huvudkontor i Schweiz. Under 2021 omsatte bolaget cirka 292 MSEK. Påverkan på Sandvik Manufacturing and Machining Solutions EBITA-marginal är neutral. Påverkan på Sandviks resultat per aktie kommer att vara begränsad, men något positiv. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen.

Stockholm, 8 augusti, 2022

Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, tel. 070 782 6374 eller Johannes Hellström, presschef, tel. 070 721 1008.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en global högteknologisk industrikoncern med lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet i tillverkningsindustrin, gruvindustrin och infrastrukturindustrin. Vi ligger i framkant av digitaliseringen och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för metallbearbetning, gruvbrytning, bergavverkning, krossning och sortering, samt avancerade material. Koncernen hade 2021 omkring 44 000 medarbetare och en försäljning på cirka 99 miljarder SEK i runt 150 länder.