• Sandvik/

Sandvik inleder samarbete med ledande japansk tillverkare av produkter till gruv- och anläggningsindustrin Sandviks affärsområde Mining and Construction har träffat ett samarbetsavtal med Furukawa Co. Ltd i Tokyo, Japan, om produktutbyte inom bergborr- och demoleringsverktyg och visst produktionssamarbete. Avsikten är att i ett första steg kunna erbjuda lokalt tillverkade produkter i Japan samt att komplettera befintligt produktprogram. Utöver detta kommer de båda företagen att definiera ytterligare områden för fortsatt samarbete. Furukawa Co. Ltd omsätter cirka 11 000 MSEK och har 2 900 anställda. Företaget är en ledande aktör i Japan inom maskiner för gruv- och anläggningsindustrin, metaller och elektroniska material. Sandviken den 22 november 2002 Sandvik Mining and Construction Ytterligare information kan erhållas av Anders Ilstam, chef för Sandvik Mining and Construction, tel 026-26 51 01. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 37 000 anställda i 130 länder och en omsättning på cirka 55 000 MSEK. Sandvik Mining and Construction är ett affärsområde inom Sandvik- koncernen och världsledande tillverkare av maskiner, verktyg och service för bergbearbetning inom gruvor och anläggningsarbeten. Omsättningen är cirka 14 800 MSEK och antalet anställda 8 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00110/wkr0002.pdf