Sandvik introducerar ny logotyp och visuell identitet

Sandvik introducerar idag en ny visuell identitet. Den illustrerar bolagets avsikt att leda skiftet mot digitalt drivna och automatiserade industrier, och är anpassad för bolagets nuvarande position - en teknologiledare som möjliggör förbättrad produktivitet, effektivitet och hållbarhet för sina kunder.

Under de senaste åren har Sandvik implementerat en ny strategi och definierat ett gemensamt syfte: Vi möjliggör skiften – ingenjörskap som förbättrar världen. I kombination med grundläggande förändringar som strategiska förvärv och börsnoteringen av affärsområdet Sandvik Materials Technology under 2022, har det stöpt om bolaget och lagt en stark grund för framtiden.

— Under de senaste åren har Sandvik i många avseenden blivit ett nytt bolag. Vi har stärkt våra världsledande positioner genom innovation och strategiska förvärv, och vi vill fortsätta att bygga vårt teknologiledarskap och driva produktivitets- och hållbarhetsförbättringar för våra kunder. Mot bakgrund av det så är det mycket glädjande att vi nu introducerar en ny, modern varumärkesidentitet och logotyp som passar väl med vårt syfte och vår strategi, säger Stefan Widing, Sandviks VD och koncernchef.

Sandvik är i förändring, och bygger en unik position för att kombinera hårdvara med mjukvara och digitala lösningar i gruv-, tillverknings- och infrastrukturindustrierna, med lösningar som förbättrar hållbarhet och produktivitet för kunder globalt. En central del i detta är ett fokus på samarbete och samskapande för att leverera dessa avancerade lösningar.

Den upppdaterade varumärkesidentiteten representerar det nya, moderna Sandvik, och vilar på tre kärnelement – proaktiva partnerskap, framåtriktade lösningar, och hållbara framsteg. Logotypen är inspirerad av 1962 års Sandvik-logotyp, en hyllning till Sandviks arv och historia. En ny symbol introduceras också, som fångar Sandviks syfte och varumärkesfundament. Den representerar ”framsteg” och ”cirkularitet”, och sammanfattar visuellt Sandviks engagemang för att förbättra världen genom ingenjörskap.

Stockholm, 21 september 2023

För ytterligare information kontakta Johannes Hellström, presschef, tel. 070 721 1008 eller e-mail: johannes.hellstrom@sandvik.com

Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2022 omkring 40 000 medarbetare och intäkter på cirka 112 miljarder SEK i runt 150 länder i kvarvarande verksamheter.