Sandvik Materials Technology vinner stororder för gasfältet Leviathan

Sandvik Materials Technology, en världsledande utvecklare och tillverkare av avancerade rostfria stål och andra högpresterande material, har säkrat ett kontrakt som ensam leverantör av sömlösa rör i rostfritt stål till gasfältet Leviathan i Medelhavet, utanför Israel. Ordern bokades under det första kvartalet och ordervärdet är på cirka 400 miljoner kronor med leveranser planerade till under 2017.

-  Jag är nöjd med att vår starka position och kunderbjudande har resulterat i att vi utsetts till leverantör till det här stora och utmanande projektet, säger Petra Einarsson, chef för affärsområdet Sandvik Materials Technology.

Stockholm den 11 april 2017

För ytterligare information, kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, Sandvik AB, tel: 08 456 14 94 eller Pär Altan, chef för extern kommunikation, Sandvik AB,  tel: 070 616 20 24.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.