• Sandvik/

Sandvik Mining and Construction utvald som leverantör till Rio Tintos järnmalmsexpansion i Pilbara regionen i Australien

Rio Tinto Iron Ore har valt Sandvik Mining and Construction till prioriterad leverantör av mobila maskiner för att expandera kapaciteten för järnmalmsbrytning till 283 miljoner ton per år i Pilbara-regionen i västra Australien.

Projektet inkluderar i ett första steg leverans och uppstart av nio mobila maskiner från Sandvik till mitten av 2013 vid flera hamnar och gruvor i Pilbara, samt ytterligare maskiner det följande året.

Detta är det hittills största gruvprojektet i Australien och bekräftar Rio Tintos position som Australiens ledande leverantör av järnmalm. Rio Tinto är en global marknadsledare inom prospektering, gruvdrift och förädling av mineraler och metaller såsom aluminium, koppar, diamanter, energiprodukter, guld, industriella mineraler och järnmalm.

Sandviks materialhanteringssystem kommer att bidra till ökad järnmalmsproduktion i Pilbara.

Under de senaste 15 åren av samarbete har Sandvik färdigställt ett flertal framgångsrika materialhanteringssystem genom att leverera 32 mobila maskiner till Rio Tintos järnmalmsbrytning i Australien, inklusive projekt i Dampier och Cape Lambert i Pilbara-regionen.

- Detta samarbete bekräftar Sandviks starka kunderbjudande och visar vår förmåga att leverera förstklassiga tekniska lösningar baserade på Sandviks höga kompetens inom materialhanteringssystem, säger Harald Grosshammer, regional produktlinjechef för materialhanteringssystem.

Sandviken den 4 november 2010

Sandvik Aktiebolag; (publ)

Sandvik offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 November 2010 kl. 01.00.

För ytterligare information kontakta Lars Josefsson, chef för affärsområde Sandvik Mining and Construction, tel 026-26 51 51 eller Jan Lissåker, chef för Investor Relations, Sandvik AB, tel 026-26 10 23

Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2009 cirka 44 000 anställda, representation i 130 länder och en omsättning på nära 72 000 MSEK.

Sandvik Mining and Construction är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och världsledande leverantör av maskiner, hårdmetallverktyg, service och tekniska lösningar för brytning och krossning av berg och mineraler inom gruv- och anläggningsindustrin. Omsättningen 2009 var 32 600 MSEK och antalet anställda cirka 14 400.