Sandvik nyttjar den starka balansräkningen för att minska skuldsättningen

Under det andra kvartalet har Sandvik nyttjat sin starka kassaposition för inlösen av ’US private placement notes’ samt bilaterala lån till det sammanlagda värdet av 5 100 miljoner kronor. Nettokostnaden för inlösen uppgår till -200 miljoner kronor. Följaktligen kommer finansnettot i det andra kvartalet att uppgå till cirka -450 miljoner kronor.

Finansnettot för helåret 2019 uppskattas till cirka 1 miljard kronor, i enlighet med tidigare vägledning, då det kvartalsmässiga räntenettot minskar från och med det tredje kvartalet 2019 till följd av den lägre skuldnivån.

Ytterligare detaljer kommer att finnas tillgängliga i rapporten för det andra kvartalet, kl. 11.30 den 17 juli 2019.

Stockholm, 27 juni 2019

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, tel. 08 456 1494 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070 577 0549.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.