Sandvik säkrar stororder för materialhantering i Sydafrika

Sandvik Mining har tecknat kontrakt för leverans av ett materialhanteringssystem till Sydafrika.

Kontraktsvärdet överstiger 600 miljoner kronor och bokades i det andra kvartalet 2015. Leveranser påbörjas 2015 och pågår till och med 2017.

I projektet ingår konstruktion, leverans och installation av två skovelhjulsgrävmaskiner (stacker / reclaimer) med kapacitet på upp till 6 800 ton per timme och två skeppslastare med kapacitet på upp till 11 000 ton per timme för hantering av kol.

Stockholm, 6 juli 2015

Ytterligare information kan erhållas av Ann-Sofie Nordh, chef för Investor Relations, Sandvik AB, +46 8 456 1494 eller Pär Altan, chef för Extern Kommunikation Sandvik AB, +46 8 456 1237

Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2014 omkring 47 000 medarbetare, representation i 130 länder och en omsättning på cirka 89 000 miljoner kronor.

Sandvik Mining
Sandvik Mining är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande leverantör av maskiner, hårdmetallverktyg, service och tekniska lösningar för gruvindustrin. Produktprogrammet omfattar bergborrning, bergavverkning, krossning, lastning och transportlösningar. Omsättningen 2014 var cirka 27 000 miljoner kronor och antalet anställda cirka 12 000.