• Sandvik/

Sandvik satsar på att öka intresset för teknik bland unga – idag startar YouTube-serien ”Man vs. Machine”

I framtiden kan det bli brist på ingenjörer och konkurrensen om talanger ökar bland industribolag. Därför arbetar Sandvik aktivt för att öka intresset för teknik bland unga.

Som första bolag inom teknik och tillverkningsindustri har Sandvik tillsammans med Splay producerat YouTube-programserien Man vs. Machine som går ut på att YouTube-profiler tävlar mot maskiner i olika utmaningar.

Första avsnittet av Man vs. Machine har nu släppts på Splay Sveriges YouTube-kanal.

- Vi vill nå ut till unga och visa hur teknik, industri och tillverkning kan vara jättespännande och att tekniken finns överallt i vardagen. YouTube är en effektiv kanal att nå unga, säger Hanna Meuser, Employer Branding Manager på Sandvik.

- Man vs. Machine är ett lekfullt koncept som syftar till att skapa intresse för teknik samt att följa oss som företag. Det är ett första steg i en satsning där vi planerar att spela in programserier som är mer utbildande om Sandvik och om vad man kan jobba med på Sandvik, berättar Hanna Meuser.

- Programserien är en del av en strategi där vi i ett underhållande format visar målgruppen maskiner och miljöer från vardagen i industrin. Vi kommer även att jobba med att skapa innehåll med andra fokusområden på Sandviks egna kanaler, berättar Felix Palin, Creative Sales på Splay.

Se första avsnittet via denna länk: https://www.youtube.com/user/SPLAYsverige/featured och följ #SandvikMvsM för att se kommande avsnitt

Bakgrund

Första delen av initiativet gick i höstas då sex videos producerades i samarbete med YouTube-profiler med egna kanaler. Dessa fick möjligheten att designa sin egen produkt som de sedan fick tillverka tillsammans med oss på Sandvik:

Thomas Sekelius: https://www.youtube.com/watch?v=P7XEDavMltQ

Anteeewalley: https://www.youtube.com/watch?v=GOZuR9a0K5M

SaraSongbird: https://www.youtube.com/watch?v=1gbwgXCHDBo

Jessica Pamlin: https://www.youtube.com/watch?v=SACugt4trBs

Frida Tordhag: https://www.youtube.com/watch?v=yPpVQjD7F_g

Teryos: https://www.youtube.com/watch?v=-Q2v7A4mcZg

För ytterligare information kontakta Carina Aspenberg, presschef, Sandvik AB, tel. +46 70 616 01 19.

Stockholm den 7 april 2017

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.