• Sandvik/

Sandvik siktar på notering av Sandvik Materials Technology under Q2 eller Q3 2022

Sandviks styrelse har idag bekräftat sitt tidigare beslut att fortsätta med förberedelserna att dela ut Sandvik Materials Technolgogy (SMT) till Sandviks aktieägare och notera bolagets aktier på Nasdaq Stockholm. Styrelsens nuvarande målsättning är att genomföra noteringen på Nasdaq Stockholm under det andra eller tredje kvartalet 2022, förutsatt ett godkännande av Sandviks aktieägare. Den avsedda utdelningen av aktier förväntas uppfylla kraven enligt Lex Asea.

–  Den interna separationen av SMT fortskrider som planerat och de tidigare kommunicerade skälen för en utdelning och notering är alltjämt relevanta. Vår övertygelse är att både Sandvik och Sandvik Materials Technology kan utvecklas mer gynnsamt på egen hand, säger Johan Molin, styrelseordförande för Sandvik.

Som tidigare kommunicerats så avser styrelsen att formellt föreslå utdelningen och noteringen vid en bolagsstämma nästa år.

Stockholm, 18 oktober 2021

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, presschef, 070-721 10 08.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2020 omkring 37 000 medarbetare och en försäljning på cirka 86 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.