Sandvik slutför förvärvet av Allied Construction

Sandvik har slutfört det tidigare aviserade förvärvet av Allied Construction Products LLC (Allied), en amerikansk distributör av hydrauliska hammare till anläggnings- och gruvindustrin samt tillverkare av markvibratorer och monteringsfästen.

År 2019 hade företaget intäkter om cirka 29 miljoner USD med 38 anställda. Sandvik var sedan tidigare minoritetsägare med 21 % och Sandviks produkter genererade cirka 80 % av Allieds intäkter.

Affären har initialt en neutral påverkan på Sandviks resultat per aktie.

Stockholm, 2 oktober 2020

För ytterligare information kontakta Emelie Alm, investerarrelationer, tel. 079 060 8717 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070 577 0549.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2019 omkring 40 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.