Sandvik slutför förvärvet av Artisan

Sandvik har slutfört det tidigare aviserade förvärvet av Artisan Vehicle Systems, en amerikansk tillverkare av batteridriven utrustning för underjordsgruvor. Artisan kommer att utgöra en affärsenhet i divisionen

Load and Haul, inom Sandvik Mining and Rock Technology.

Artisan är ett ’start-up bolag’ som under 2017 hade intäkter på 12,3 miljoner USD och omkring 60 anställda.

Parterna har enats om att inte offentliggöra köpeskillingen i affären. Affären har initialt en neutral effekt på vinst per aktie.

Stockholm, 11 februari 2019

Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, tel. 08 456 1494 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070 577 0549.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.