Sandvik slutför förvärvet av CGTech

Sandvik har slutfört det tidigare annonserade förvärvet av amerikanska CGTech, en ledande leverantör av mjukvara för simulering, verifiering och optimering av numerisk kontrollkod (NC/CNC).

Under 2019 hade CGTech intäkter om cirka 470 miljoner kronor och cirka 180 anställda. Förvärvet har inledningsvis en neutral påverkan på Sandviks vinst per aktie.

CGTech blir en del av Sandvik Machining Solutions division Sandvik Coromant, som ingår i affärsområdet Sandvik Manufacturing and Machining Solutions.

Stockholm, 31 december 2020

Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, tel: +46 (0) 70 782 63 74 eller Edvard Bergström, chef för externkommunikation och produktion tel: +46 (0) 70 993 83 11.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2019 omkring 40 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.