Sandvik slutför förvärvet av Miranda Tools verksamhet

Sandvik har slutfört det tidigare annonserade förvärvet av indiska Miranda Tools hela verksamhet, vilken utgörs av tillverkning av snabbstålsverktyg och solida runda hårdmetallverktyg.

Under 2019 hade Miranda Tools intäkter om cirka 200 miljoner kronor och cirka 580 anställda. Förvärvet har en begränsad påverkan på Sandviks vinst per aktie.

Miranda Tools blir en del av Sandvik Machining Solutions division Dormer Pramet, som ingår i affärsområdet Sandvik Manufacturing and Machining Solutions.

Stockholm, 23 december 2020

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, tel: +46 (0) 70 782 63 74 eller Edvard Bergström, chef för externkommunikation och produktion tel: +46 (0) 70 993 83 11.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2019 omkring 40 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.