Sandvik utser ny affärsområdeschef för Sandvik Machining Solutions

Klas Forsström har utsetts till ny chef för Sandviks affärsområde Sandvik Machining Solutions och medlem av koncernledningen.

Klas Forsström har arbetat i Sandvik-koncernen i cirka 25 år, huvudsakligen inom Sandvik Coromant, ett ledande produktområde inom metallbearbetning, där han för närvarande är VD. Han har dessutom haft chefspositioner inom andra produktområden som Dormer och Sandvik Hard Materials (idag Sandvik Hyperion). Hans arbete har omfattat ledande positioner inom flera verksamhetsområden som FoU, marknadsföring, affärsutveckling och försäljning.

- Jag är glad att Klas Forsström tar den här rollen eftersom han är en mycket erfaren och skicklig företagsledare, vilket han bevisat under många framgångsrika år på bland annat Sandvik Coromant. Nu får han ett ansvar att leda och utveckla hela verksamheten inom Sandvik Machining Solutions, säger Sandviks VD och koncernchef Björn Rosengren.

Klas Forsström, som är 49 år, tillträder sin nya befattning den 1 april 2017. Han efterträder Jonas Gustavsson som samtidigt lämnar bolaget för ett externt uppdrag. Rekryteringen av ny chef för Sandvik Coromant har inletts och tills vidare kvarstår Klas Forsström även i denna roll.

Sandvik Machining Solutions, som omfattar Sandvik Coromant, Seco Tools, Dormer Pramet, Walter, Powder and Blanks Technology liksom det nya produktområdet Additive Manufacturing, omsatte förra året cirka 33 miljarder SEK och hade omkring 18 000 medarbetare.

Stockholm 15 mars 2017

Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Pär Altan, chef för extern kommunikation, Sandvik AB, tel +46 70 616 2024 eller Ann-Sofie Nordh, chef för Investor Relations, Sandvik AB, tel +46 8 456 1494.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.