Sandvik utser ny affärsområdeschef för Sandvik Rock Processing Solutions

Sandvik har utsett Richard Harris till ny affärsområdeschef för Sandvik Rock Processing Solutions (SRP) och medlem i koncernledningen från och med den 1 oktober 2022. Han efterträder Anders Svensson som kommer att lämna Sandvik för att bli VD och koncernchef för Konecranes, vilket tidigare kommunicerats. Richard Harris är för närvarande chef för Walter, en division inom Sandvik Manufacturing and Machining Solutions.

– Richard Harris är en erfaren internationell ledare med en stark operationell bakgrund som under sina år i Sandvik visat god förmåga att leverera och etablera en tydlig resultatstyrning. Han har även på ett framgångsrikt sätt drivit en aktiv tillväxt- och förvärvsagenda. Jag är övertygad om att han kommer att passa väldigt bra som chef för SRP och bli ett utmärkt tillskott i koncernledningen, säger Stefan Widing, VD och koncernchef för Sandvik.

Richard Harris är född 1970 och kommer från Storbritannien. Han har arbetat på Sandvik sedan 2002 i olika ledande positioner inom Sandvik Machining Solutions (SMS). Innan han blev chef för Walter 2019 så var han chef för Wolfram-divisionen. Tidigare roller inkluderar ett antal olika positioner i SMS med ansvar inom produktion och försörjning.

Anders Svensson kommer att lämna Sandvik den 14 oktober, i samband med färdigställandet av delårsrapporten för det tredje kvartalet.

Stockholm, 15 juli, 2022

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, tel. 070 782 6374 eller Johannes Hellström, presschef, tel. 070 721 1008.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en global högteknologisk industrikoncern med lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet i tillverkningsindustrin, gruvindustrin och infrastrukturindustrin. Vi ligger i framkant av digitaliseringen och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för metallbearbetning, gruvbrytning, bergavverkning, krossning och sortering, samt avancerade material. Koncernen hade 2021 omkring 44 000 medarbetare och en försäljning på cirka 99 miljarder SEK i runt 150 länder.