Sandvik utser ny kommunikations- och hållbarhetsdirektör

Sandvik har utsett Björn Roodzant till ny kommunikations- och hållbarhetsdirektör, från och med 1 maj 2023. Björn Roodzant, född 1969, kommer också att ingå i Sandviks koncernledning. Han är för närvarande Vice President Group Communication and Brand på Sandvik Group.

– Björn Roodzant har starka ledaregenskaper, en bred expertis inom global kommunikation och marknadsföring, och en omfattande kunskap om Sandvik. Jag är övertygad om att han är mycket bra lämpad för att vidareutveckla vår kommunikatonsorganisation, och att han kommer att bli ett starkt tillskott till koncernledningen, säger Stefan Widing, VD och koncernchef för Sandvik.

Före sin nuvarande roll så var Björn Roodzant Vice President Marketing and Communications på Sandvik Coromant, en division inom Sandvik, som chef för den globala marknads- och kommunikationsledningen. Han började på Sandvik Coromant 2004, och var baserad i USA under 6 år mellan 2007-2013. Björn Roodzant ersätter Jessica Alm, som enligt tidigare kommunikation lämnar Sandvik för en motsvarande position på Essity.

Stockholm, 21 april 2023

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, tel. 070 782 6374 eller Johannes Hellström, presschef, tel. 070 721 1008.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2022 omkring 40 000 medarbetare och intäkter på cirka 112 miljarder SEK i runt 150 länder i kvarvarande verksamheter.