Sandvik utser personaldirektör och medlem av koncernledningen

Johan Kerstell har utnämnts till personaldirektör och medlem av Sandviks koncernledning. Han tillträder den 1 juni 2016.

Johan Kerstell, som är 45 år, har arbetat på Sandvik sedan 2004. Han är idag personalchef vid Sandvik Coromant. Innan han började på Sandvik arbetade Johan Kerstell bland annat på Cap Gemini. Johan Kerstell har en magisterexamen i ekonomi från Uppsala universitet.

- Johan kombinerar en mycket god affärsförståelse med ett strategiskt perspektiv och fokus på genomförande. Han har bred erfarenhet av HR och ett utmärkt nätverk inom Sandvik och Sandvik HR. Han kommer att spela en viktig roll för Sandviks fortsatta utveckling och vårt arbete att främja en kultur av kundfokus och innovation, säger Björn Rosengren, Sandviks VD och koncernchef.

Johan Kerstell efterträder Anna Vikström Persson, som lämnar Sandvik den 1 juni 2016, vilket annonserades den 18 februari 2016.

Stockholm den 24 mars 2016

För ytterligare information kontakta Carina Aspenberg, Presschef, Sandvik AB, tel +46 70 616 01 19.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter, tjänster och service som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2015 cirka 46 000 anställda och en försäljning i över 150 länder på cirka 91 miljarder SEK.