Sandvik utvärderar ytterligare konsolidering av produktionsstrukturen

Sandvik Machining Solutions division Walter utvärderar en möjlig stängning av produktionsenheten för runda verktyg i Frankfurt, Tyskland. De producerade volymerna skulle då flyttas till andra enheter inom Sandvik Machining Solutions.

Den planerade åtgärden skulle komma att vara slutförd vid mitten av 2021 med en årstakt i nettobesparingar om cirka 110 miljoner kronor. Kostnader om cirka -365 miljoner kronor relaterat till omstruktureringen kommer att påverka Sandvik Machining Solutions rörelseresultat i det första kvartalet 2020, av vilket majoriteten är kassaflödespåverkande.

Stockholm, 20 januari 2020

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, tel. 08 456 1494 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070 577 0549.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.