Sandvik vinner en stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Sandvik har erhållit en stor order på gruvutrustning för underjordsdrift från Jimond Mining Management Company (JMMC). JMMC är ett dotterföretag till det kinesiska JCHX Mining Management Co., Ltd., en global tjänsteleverantör till gruvindustrin. Utrustningen kommer att användas vid koppargruvan Kamoa-Kakula i Demokratiska republiken Kongo. Ordern är värderad till cirka SEK 200 miljoner och kommer att bokas i det fjärde kvartalet 2023.

Ordern inkluderar Toro™TH663i-truckar, lastare av modellen Toro™LH621i samt produktionsborriggar av modellen Sandvik DL432i. Leveranserna är planerade under de första tre kvartalen 2024.

– Sandviks intelligenta lastnings- och transportutrustning har använts vid Kamoa-Kakula sedan 2019, och det är glädjande att vi återigen har valts att leverera våra högproduktiva lösningar. Med den här ordern utökar vi också vårt samarbete med JMMC till att inkludera intelligenta underjordsborrar. Det vittnar om styrkan och kvaliteten i de lösningar vi levererar, säger Mats Eriksson, affärsområdeschef för Sandvik Mining and Rock Solutions.

Stockholm, 29 november, 2023
Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, presschef, tel. 070-721 10 08.

Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2022 omkring 40 000 medarbetare och intäkter på cirka 112 miljarder SEK i runt 150 länder i kvarvarande verksamheter.