Sandvik vinner en större order avseende gruvutrustning för underjord i Portugal

Sandvik har vunnit en större order avseende gruvutrustning för underjord från portugisiska distributören Cimertex, för leverans till det portugisiska gruvbolaget Almina Minas do Alentejo S.A. Ordern värderas till cirka SEK 340 miljoner och bokades i det andra kvartalet. Leveranser är planerade att påbörjas i det tredje kvartalet 2024 och pågå till och med 2025.

Ordern omfattar Toro™ TH663i truckar, Toro™ LH621i lastare, Sandvik DS411 borriggar för bergförstärkning och Sandvik DL421 borriggar för långhålsborrning. En majoritet av truckarna kommer att vara utrustade med AutoMine® Fleet, Sandviks högt avancerade automationssystem för en flotta underjordslastare- och truckar som delar samma driftområde. Ordern inkluderar även ett sjuårigt kontrakt för fulltäckande eftermarknadsservice för Almina.

— Det här avtalet intygar om styrkan i vår avancerade gruvutrustning och den väl bevisade kapabiliteten i våra automationslösningar för gruvdrift.  Vi är mycket nöjda över att fördjupa vårt långsiktiga samarbete med Cimertex, och för det fortsatta förtroendet från Almina.  Vi ser fram emot att stödja Almina i deras arbete för att förbättra effektiviteten och minska produktionskostnaderna i deras verksamhet, säger Mats Eriksson, affärsområdeschef för Sandvik Mining and Rock Solutions.

Ordern kommer att stödja Almina att fördubbla deras nuvarande produktionskapacitet i Portugals iberiska pyritbälte. Vid leveransen av den nya utrustningen kommer Almina att ha en av de största Sandvikflottorna i drift, i Europa.

Stockholm, 1 juli, 2024
Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, presschef, tel. 070-721 10 08

Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2023 omkring 41 000 medarbetare och intäkter på cirka SEK 127 miljarder i runt 170 länder.