Sandviks styrelse drar tillbaka sitt utdelningsförslag

Sandviks styrelse har beslutat att dra tillbaka det tidigare utdelningsförslaget och istället föreslå att årsstämman den 28 april fattar beslut om att ingen utdelning betalas ut.

Sandvik har en stabil balansräkning och som tidigare meddelats håller snabba åtgärder för att dämpa framtida finansiella effekter från covid-19-pandemin på att implementeras. I ljuset av den ökade ekonomiska osäkerheten, och som en försiktighetsåtgärd, anser dock styrelsen att det är motiverat att dra tillbaka utdelningsförslaget.

När marknaden har stabiliserats och företagets finansiella ställning medger det är det styrelsens avsikt att åter utvärdera situationen.

En mer detaljerad uppdatering av affärsläget kommer att presenteras i samband med att Sandvik släpper sin rapport för det första kvartalet den 20 april.

Stockholm, 7 april 2020

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, tel. 08 456 1494 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070 577 0549.Denna information är sådan information som Sandvik AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 april 2020 kl. 13.00.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2019 omkring 40 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.