Stefan Widing tillträder som ny VD för Sandvik den 1 februari 2020

Som tidigare meddelats är Stefan Widing utsedd till ny VD och koncernchef för Sandvik. Han tillträder den 1 februari 2020, då han efterträder Björn Rosengren som samtidigt lämnar Sandvik.

Stefan Widing är sedan 2015 Executive Vice President på Assa Abloy, samt chef för HID Global Corporation, en teknikdivision inom Assa Abloy. Han har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik och elektronik, samt en filosofie kandidatexamen i företagsekonomi. Han har tidigare varit chef för Assa Abloys Shared Technologies och före det haft ett antal olika roller inom Assa Abloy och SAAB Aerospace.

Stockholm, 31 oktober 2019

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, tel. 08-456 1494 eller Martin Blomgren, presschef, tel. 070-577 0549.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2018 omkring 42 000 anställda och en försäljning på cirka 100 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.