Analysguiden: Framgång i fetmastudie

Positiva toplineresultat från fetmastudie kan bana väg för lansering av Tesofensine i Mexiko och Argentina. Vi höjer motiverat värde. Vi bedömer att ytterligare värdedrivande resultat från viktiga studier är att vänta inom kort.

Sanionas mexikanska partner Medix har redovisat toplineresultat från fas III-studien där Tesofensine utvärderats som behandling mot fetma. Från toplineresultaten framgår en genomsnittlig viktminskning på tio procent som uppnådes efter 24 veckor. Behandlingen uppges ha varit väl tolererad. Detaljerade data kommer att publiceras vid en senare tidpunkt. Vi bedömer att hittills kommunicerade data rimmar väl med vad som observerats i tidigare studier och sammantaget bör de ge stöd åt en ansökan om marknadsgodkännande i Mexiko och Argentina under 2019. Det talar för att samarbetet kan börja generera royaltyintäkter till Saniona inom en relativt snar framtid (vi bedömer 2020).

Förutom framstegen för Tesofensine ser vi fram emot ett antal kursdrivande nyheter den kommande tiden. Närmast ligger troligen interimsresultat från en fas II-studie för behandling av kokainberoende med Sanionas behandling NS2359 som utförs av University of Pennsylvania. Under våren väntas även toplineresultat från den andra delen av fas IIa-studien i Prader Willis syndrom med Tesomet som behandling. Detta projekt ser vi som det mest värdefulla i projektportföljen. Vidare ser vi förutsättningar för att ytterligare kliniska studier kan starta under 2019. Vi bedömer att det väntade nyhetsflödet ger såväl hög potential som risk i aktien. Sanionas breda portfölj innebär samtidigt att bolaget inte är helt beroende av utfallet för enskilda projekt.

Vi har höjt det motiverade värdet i basscenariot till 74,3 kronor (från 70 kronor) främst som följd av den kliniska framgången för Tesofensine vilken föranleder en påtaglig höjning av antagen sannolikhet till lansering för projektet. En förväntad ökad klinisk aktivitet under 2019 ger ett kapitalbehov. Saniona har ett avtal med Nice & Green för finansiering via konvertibler om 42 miljoner kronor (ytterligare 72 MSEK om avtalet förlängs) som ger flexibilitet i detta avseende.

Läs hela analysen på Analysguiden. Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här