Analysguiden: "Uppvärdering i väntan på FDA"

Saniona löser sin långsiktiga finansiering med en omfattande nyemission som i ett slag fördubblar antalet aktier. Utspädningen är större än vad vi räknat med men den resoluta åtgärden av bolagets nye VD Rami Levin skapar goda förutsättningar för att realisera bolagets planer på den amerikanska marknaden.

Internationellt intresse
Den riktade nyemissionen till i första hand amerikanska och svenska institutioner om 65 miljoner USD kommer mer än väl att täcka fortsatta utvecklingskostnaderna för Tesomet. Den kommer även att vara grundbult i de omfattande marknadsinvesteringar som bolaget annonserat för USA. Saniona-aktien hamnar därmed i ett nytt ljus.

Registreringsstudier banar vägen

Saniona närmar sig i raskt takt två registreringsgrundande studier. En rad av misslyckanden bland konkurrenter inom det svårbehandlade Prader Willis syndromet (PWS) kan användas av ledningen i diskussionerna med FDA om att hitta en optimal studiedesign för Tesomet.

Den stora utspädningen kompenseras

Utspädningen om 50 procent är större än vad vi räknade med i vår tidigare prognos för den emission vi antog under 2021. Efter en översyn av våra antaganden menar vi att utspädningen kan kompenseras av några faktorer: antaganden om möjligt pris för Tesomet i USA, lärdomar från tidigare PWS-studier och konkurrenternas bortfall.

Stor uppsida i aktien

Vi sätter riktkursen för Saniona-aktien på 64 kronor (63) och förväntar oss att uppvärderingen av bolaget fortsätter inför nya besked om diskussionerna med FDA.

Läs analysen här:

(https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-saniona-uppvardering-i-vantan-pa-fda)