Delårsrapport januari - mars 2015

Lyckad nyemission lägger grunden för framtida satsningar

Första kvartalet 2015*

• Nettoomsättningen uppgick till 4 848 KSEK (3 326).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -5 855 KSEK (-896).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,27 SEK (-0.03).
  • Soliditeten uppgick per den 31 mars 2015 till 74 % (2%).

Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 17 352 750 aktier per 2015-03-31 (13 882 200 aktier per 2014-03-31).

Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

* Verksamheten i Saniona AB, koncernens moderbolag, inleddes den 30 januari 2014. Således uppstod koncernförhållande 2014-01-30. Med anledning därav avser jämförande perioder två månader (2014-01-30 – 2014-03-31) för koncernen och moderbolaget.

Väsentliga händelser under första kvartalet

• Extra bolagsstämma i Saniona godkänner styrelsens beslut om företrädesemission.

• Bolaget kommer att erhålla en milstolpesbetalning om totalt 0,75 miljoner USD med anledning av att en specifik forskningsmilstolpe uppnåtts inom samarbetet avseende läkemedelsforskning med Pfizer.

• Sanionas företrädesemission kraftigt övertecknad. Bolaget tillförs cirka 24,3 MSEK före emissionskostnader.

• Saniona och Janssen kommer att avsluta avtalet om GABAa5-programmet. Saniona återfår alla rättigheter till programmet, inklusive AN470, som är programmets lead compound.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Saniona meddelar att Thomas Feldthus tillträder som vice verkställande direktör och i sin fortsatta roll som CFO förbereder företaget för en notering på Stockholmsbörsens Small Cap-lista.

VD-kommentar

”Den lyckade nyemissionen i början av året lägger grunden för att bolaget ska kunna driva utvecklingen av AN363 vidare och planera för positioneringen av tesofensine. Vi ligger före den ursprungliga planen i arbetet med AN363 fokuserat på lindring av neuropatisk smärta och vi räknar med att kunna gå i fas 1 under Q4 2015. Potentialen för projektet är betydande och behovet för nya effektiva läkemedel hos denna patientgrupp är signifikant”, säger Jørgen Drejer, VD i Saniona AB.

Thomas Feldthus, vVD, Saniona, Mobil: +45 2210 9957, E-post: tf@saniona.com

Taggar: