Kommuniké från extra bolagsstämma den 4 september i Saniona AB (publ)

Idag, den 4 september 2015, hölls extra bolagsstämma i Saniona AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Val av ny styrelseledamot samt fastställande av styrelsearvode
Vid stämman beslutades att styrelsen för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska bestå av fem (5) ordinarie ledamöter utan suppleanter samt att utse Carl Johan Sundberg till ny styrelseledamot vid sidan av befintliga styrelseledamöter. Efter nyvalet består styrelsen således av Claus Braestrup (ordförande), Anker Lundemose, Leif Andersson, Jørgen Drejer och Carl Johan Sundberg. Vid stämman beslutades vidare att styrelsearvode om 75 000 kronor ska utgå till Carl Johan Sundberg för perioden fram till nästa årsstämma. För övriga styrelseledamöter ska något styrelsearvode fortsatt inte utgå.

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk fas 1. Forskningen är inriktad på̊ jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med världsledande läkemedelsbolag som Janssen Pharmaceuticals Inc. och Pfizer Inc. liksom Sanionas Bostonbaserade spinout Ataxion Inc., som är finansierad av Atals Venture Inc. och Biogen Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass med 18 medarbetare. Saniona är noterat på̊ AktieTorget sedan april 2014 och har cirka 2 000 aktieägare. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com.