Ledningen investerar ytterligare i Saniona

Saniona, ett ledande bioteknikföretag inom jonkanalforskning, meddelar idag att ledningen investerar ytterligare i Saniona. I samband med den pågående emissionen i Saniona har VD, Jörgen Drejer och vVD, Thomas Feldthus, valt att investera ytterligare i bolaget. Jörgen Drejer har förvärvat 8 000 tecknade aktier (BTA) och Thomas Feldthus har förvärvat 40 000 tecknade aktier.

I enlighet med de tidigare tekningsförbindelser som presenterats i Sanionas prospekt tecknar Jörgen Drejer och Thomas Feldthus 7 140 aktier vardera i emissionen. I prospektet framgår det också att styrelseordförande Claus Brӕstrup och styrelsemedlemmen Leif Andersson tecknar 35 714 respektive 200 688 aktier i enlighet med teckningsåtaganden.

Sammantaget är emissionen garanterad till 80,4 procent, motsvarande ett belopp på 48,8 MSEK, genom teckningsförbindelser och emissionsgarantier..

Saniona är ett forsknings- och utvecklingsbolag fokuserat på läkemedel för sjukdomar i centrala nervsystemet, autoimmuna sjukdomar, metaboliska sjukdomar och smärtlindring. Bolaget har en omfattande portfölj av potentiella läkemedelskandidater i preklinisk eller klinisk Fas 1. Forskningen är inriktad på̊ jonkanaler som utgör en unik proteinklass som möjliggör och kontrollerar passage av laddade joner i cellernas membran. Bolaget samarbetar med Sanionas Bostonbaserade spinout Ataxion Inc., som är finansierad av Atals Venture Inc. och Biogen Inc. Saniona har sitt kontor i Köpenhamn där bolaget har en forskningssite av hög internationell klass med 18 medarbetare. Saniona är noterat på̊ AktieTorget sedan april 2014 och har cirka 2 000 aktieägare. Aktien handlas under tickern SANION. Läs mer på www.saniona.com .